Lake Atitlan, Panajachel en 3 dorpjes - Reisverslag uit Panajachel, Guatemala van Tosca Poort - WaarBenJij.nu Lake Atitlan, Panajachel en 3 dorpjes - Reisverslag uit Panajachel, Guatemala van Tosca Poort - WaarBenJij.nu

Lake Atitlan, Panajachel en 3 dorpjes

Door: Ikke

Blijf op de hoogte en volg Tosca

01 November 2014 | Guatemala, Panajachel

Wat een mooi begin van mijn weekend! Wat heb ik genoten van alles!
Zaterdag om 5.45uur met een minibus naar Panajachel gereden, een dorpje dat aan het meer van Atitlan ligt.
Het meer van Atitlan is eigenlijk een caldera, een water wat in dit geval omringd wordt door 3 vulkanen: DeTolinian, De Atitlan en De San Pedro
Een meer waar rondom dorpen liggen met oorspronkelijk bewoners van verschillende stammen! Klederdracht is gelijk, maar verschil zit 'm in de taal! Gelukkig spreken de mensen tegenwoordig ook allemaal Spaans! (EN IK GELUKKIG OOK! haha)
We gingen met een kleine boot het meer op en hebben in totaal 3 dorpen bezocht:
San Marcus:een heel kein dorpje wat wel ietwat, maar weinig toerisme kent, vooral toerisme op het spirituele vlak. Met met name de "Tzutuhil" als inwoners. Hier lieten de kindere hun vliegers op ivm viering 1 november! Vlieger wordt opgelaten als communicatie tussen de doden en hun nabestaanden!
San Pedro: San Pedro: Een dorpje wat meer toerisme kent en met name de "Cakchiquel" als inwoners.
Santiago:Daar hebben we een gedeelte van een kerkelijke ceremonie bijgewoond ivm de viering van 1 November (dag van de doden).
Foto's kon ik uiteraard niet maken daar, maar ik was er stil van, zo mooi! Met name de kinderen stonden hierin centraal! Prachtige muziek en zang met de kinderen!
Maar de boottochten over het meer heen naar de drie dorpen was schitterend! Wat een uitzichten!! Het ene nog mooier dan de andere!
In Panajachel hebben we overnacht en een mooie zonsondergang boven het meer gezien! Prachtig!
Morgen weer om 7 uur op pad naar Chichicastanango!

  • 03 November 2014 - 09:11

    Astrid:

    Hoi Tos, wat een geweldige ervaring. Volgens mij ga je er wel alles uithalen wat maar mogelijk is. Ik had voor je vertrok foto's gezien van het Atitlan meer, zo overweldigend. Dacht alleen dat het veel te ver weg zou zijn van waar jij zit, maar je bent er gewoon. Zo bijzonder om ook de spirituele rituelen van de plaatselijke bevolking mee te mogen maken en door jou ws ongelooflijk inspanning om je het spaans eigen te maken ook al de nodige contacten kan aangaan. Ben wel supertrots op je. Terwijl ook je heupen nog eens een souplesse ondergaan. Hoe geweldig kan het zijn. Wat een ervaring. Vol verwachting wacht ik op de volgende berichten. Veel liefs en een dikke kus van je schone zus Astrid.

  • 03 November 2014 - 19:54

    Byonda:

    Woehoe goed bezig Tos!!! Genieten hè op het Atitlan meer! Vergeet niet een excursie naar Tikal en Antiqua te maken!

  • 03 November 2014 - 20:04

    Mandy:

    Hai lieve zus,

    ik sluit me helemaal bij Astrid aan. Geweldig dat je dit allemaal kunt meemaken en dan ook nog je Spaans gelijk in praktijk kunt brengen, wat je nu al ontzettend verrijkt. Geweldig ook dat je uiteindelijk toch de rituelen met betrekking tot de doden hebt mogen maken, heel bijzonder! Ik benijd je ontzettend en je bent er slechts 1 week dus ik ben benieuwd wat je de komende 3 weken nog gaat beleven.
    Dikke kus Mandy

  • 03 November 2014 - 22:56

    Faby-Anne:

    Wauw coole foto's, in het echt is het vast nog mooier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tosca

Actief sinds 29 Okt. 2014
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 6322

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2014 - 23 November 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: