Chichicastenango - Reisverslag uit Panajachel, Guatemala van Tosca Poort - WaarBenJij.nu Chichicastenango - Reisverslag uit Panajachel, Guatemala van Tosca Poort - WaarBenJij.nu

Chichicastenango

Door: Ikke

Blijf op de hoogte en volg Tosca

02 November 2014 | Guatemala, Panajachel

Voor iemand die in de toekomst een reisblog wil gaan bijhouden: NEEM GEEN WAARBENJIJNU.NL !!!!!!!!
Heb net een heel verslag geschreven over mijn zondag en is nu weg! Gewoon weg! Jezus, wat baal ik hiervan! Ook het uploaden van foto's is een groot drama! Maar ja, niets aan te doen! Gaan we weer:

Zondagochtend om 7 uur uit Panajachel weggereden op weg naar Chichicastenango!
Daar aangekomen met de gids door de stad heengelopen naar de rand van de stad en daar een berg beklommen om hopelijk getuige te kunnen zijn van een mooie "Maya ceremonie". Helaas was dit niet het geval en moesten we onverrichterzake weer terug naar beneden. Wel daarboven een mooi uitzicht over de stad en we hebben wel het altaar gezien waar normaal de ceremonie plaatsvindt.
In Guatemala bestaat de bevolking voor minimaal 50% uit Maya stammen.
Beneden aangekomen hebben we een bezoek gebracht aan een prive altaar. Dit altaar is samengesteld door de familie zélf!
Het altaar zelf bestaat uit een plaat met daarop 20 stenen! De Maya's kennen een kalender van 20 dagen in de maand (en ze hebben een cyclus van 13 dus........een jaar heeft 260 dagen) Deze 20 dagen hebben elk natuurlijk een andere naam en deze naam staat voor elke beschermengel (Naguale) van de Maya's. De Maya's kennen dus 20 beschermengelen (die gisteren tijdens de kerkelijke ceremonie allemaal werden aangeroepen tijdens het gezang van de kinderen. Prachtig! )
Deze 20 stenen op het altaar worden zorgvuldig uitgezocht, of misschien andersom?? Elke steen heeft zich openbaard alszijnde een Naguale, dmv bijv vorm, kleur, ligging enz.
Voor het altaar is een ronde "kuil/bak" die als offerplaats dient. Bij een ceremonie (en de Maya's hebben er velen) worden er 4 kaarsen (4 windstreken) als een kruis geplaatst (rode (dag), zwarte (nacht), geel (hemel), wit (aarde). Tijdens zo'n ceremonie loopt iedereen in rondjes om de offer plaats en gooit in elke hoek groenten, bloemblaadjes en stukjes vlees. Er ligt olie op de offerplaats, alles wordt aangestoken en tijdens het offeren roep je de Naguales aan en vraag je hulp bij alles wat je maar wilt!
Na deze imposante uitleg van de gids gingen we ol weg naar de begraafplaats ivm de viering van "El Dia del Muertes". Wat een mensen, wat een kleuren, wat een muziek! Ook hier kwam ik het altaar weer tegen! Jammer genoeg te laat, het vuur brandde nog. Ontelbaar vliegers hingen er in de lucht! Bijzonder toch allemaal!
Na de begraafplaats de markt op waar ik voor het eerst gepingeld heb!!! En nog goed ook! Daarna geluncht bij een familie ergens op de hoek van de straat! Lieve mensen, maar maissoep was niet te eten (vond ik). Ze wilden met mij op de foto, niet alleen met mijn tablet haha, maar de hele familie nam foto's met hun telefoons. Voor hun familie album of zo hahaha. Maar onzettend leuk met deze mensen gepraat! Daardoor in tijdnood en met tuk tuk terug naar de parkeerplaats en vervolgens weer op weg naar Quetzaltenango!
Wat een mooi weekend!!

• 04 November 2014 - 06:38

Mandy:

kalimera from crete,

wow what a report,just a pitty with the pics,you cant download.
    its really quite a advancer girl you have each weekend.
    i would like also to see the altar and enjoy this kind of zeromony,must be great.
    the only thing i dont understud very well,how to hell they count the days weeks month ......???
    this you have to expain to me next skype ;)

cant wait some pics from the moonlightwalk
    xxx